.

.

Tervehdys

En ole pyrkinyt esittämään mitään yhtenäistä maailmankuvaa, en ylipäänsä usko yhteen ainoaan oikeaan totuuteen (olin ennen kristitty, nykyään buddhalainen - siksi blogijulkaisuissakin näkyy kaksi erilaista painotusta); ainoastaan fundamentalistisen kristinuskon näkemyksistä ikuisine helvetteineen sanoudun irti täydellisesti:
"Jos on psykoottista Matti Meikäläiselle murhata ihmisiä jotka torjuvat hänet, silloin on psykoottista Jumalalle lähettää helvettiin ihmisiä jotka torjuvat hänet. Jumalan oikeudenmukaisuus ei perustu dynamiikkaan ja periaatteisiin, joilla ei ole mitään tekemistä oman oikeudenmukaisuuden ymmärryksemme kanssa. Reilu on reilua - ja oikein on oikein, ja paha on pahaa - taivaassa ja maan päällä."
- John Shore

Tai kuten toinen sitaatti, jonka lähdettä en tiedä, sanoo:
"Seuraavalla kerralla kun hyvää tarkoittava kristitty, joka uskoo helvettiin ikuisen rangaistuksen paikkana suurimmalle osalle ihmiskuntaa, ja joka on huolestunut siitä ettet usko samaa, tulee ja sanoo 'Rukoilen puolestasi'... vastaa hänelle '...ja minä ajattelen puolestasi.'"

Pikkupoikana yritin kuvitella miltä tuntuu kun ei enää ole olemassa, ja pelästytin kyyneliin naapurin tytön vakuuttamalla että kaikki kuolevat, myös hänen äitinsä! Mutta jo kuudennella luokalla koulussa kirjoitin aineessa, että en pelkää kuolemaa koska uskon että sielu jatkaa olemassaoloaan henkimaailmassa (toki ajatukseni ovat siitä vielä kehittyneet eteenpäin). Mutta kuten muuan Kristiyhteisön pastori sanoi: Ne, joilla on suurin varmuus [kuolemanjälkeisistä asioista], tulevat varmasti yllättymään eniten!

Olin järjestänyt isäni hautajaiset, ollut kuusi vuotta vapaaehtoisena saattokodissa, ja lisäksi saattanut neljä rakasta kissaa viimeiselle matkalle, mutta mikään ei minua valmistanut siihen kun avopuolisoni, jonka kanssa olimme yhdessä lähes 19 vuotta, äkillisesti kuoli - en tiennyt kuoleman kohtaamisesta sitä ennen yhtään mitään! (Katso tässä blogissa kirjoitus "Muutosten aika")

Omia hautajaisiani olin suunnitellut parikymmentä vuotta, ja nyt kaikki turhat krumeluurit karisivat, sillä ei ole enää merkitystä. Läheisen kuolema riisuu ihmisen hyvin paljaaksi. Koskaan en ole pelännyt kuolemaa niin vähän kuin nyt, niin paljon rakkaita on mennyt edeltä! Itse olen käynyt läpi sydänleikkauksen.
"Usein tapahtuu, että kun läheinen henkilö kuolee, joko tulee itse vedetyksi kuolemaan, niin sanoakseni, tai muussa tapauksessa tällä taakalla on päinvastainen vaikutus todellisessa elämässä täytettävänä tehtävänä."
- Carl Jung

Jenni Vartiaisen biisistä alla edesmennyt puolisoni tykkäsi, ja itse kykenin samaistumaan sen sanomaan täysin, selvittyäni pahimman yli.

- Marko

"Ainoa asia joka palaa helvetissä, on se osa sinua joka ei päästä irti elämästäsi: muistosi, kiintymyksesi. Ne poltetaan kokonaan pois, mutta sinua ei rangaista, sielusi vapautetaan. Jos pelkäät kuolemaa ja takerrut, näet paholaisten repivän elämäsi pois. Jos olet tehnyt rauhan, silloin paholaiset ovat todellisuudessa enkeleitä, jotka vapauttavat sinut maasta."
- Mestari Eckhart
Yhteydenotot kommentoimalla mitä tahansa kirjoitusta tässä blogissa: jos viestisi on tarkoitettu vain minulle, en tietenkään julkaise sitä; muista e-mail osoitteesi, jotta voin vastata siihen!

(Ars Moriendi = kuolemisen taide; keskiajalla mm. kirjallisuutta, jossa käsiteltiin a) kuolemisen merkitystä elämässä, b) kuolemisen kokemista, valmistautumista biologiseen kuolemaan ja kuolevasta huolehtimiseen.)

Jenni Vartiainen: Suru on kunniavieras

13.8.07

TÄYDENTÄVÄT HOITOMUODOT APUNA KUOLEVILLE JA OMAISILLE


Kuten Hildegard Bingeniläinen jo aikoinaan totesi, Jumala on lahjoittanut meille luonnon apteekin avuksemme.


FYTOTERAPIA
Kasvi- tai yrttilääkintä on varmasti yhtä vanha kuin ihmiskunta. Vanhimmat systemaattiset muistiinpanot lääkekasveista ovat peräisin antiikin Kreikasta.

Seuraavia uutteita voi käyttää joko yhdessä tai erikseen:
Kauranversouute (Avena Sativa) on paras yrtti äkillisen menetyksen luomaan suruun, sekä niille, joita menetys koskettaa suoraan, että niille, jotka avuttomina katsovat toisten surua sivusta.
Kärsimyskukka (Passiflora) on erinomainen yrtti uupumuksen, yliväsyneisyyden ja ylistressaantuneisuuden aiheuttamaan unettomuuteen. Käytä sitä myös silloin, kun päässä jatkuvasti pyörivät ajatukset ja ongelmat karkottavat unen.
Mäkikuisma (Hypericum) pitää surun tuoman alakulon poissa. Kuisma ei turruta mieltä, se tuo vain hieman aurinkoa synkistyneeseen elämään. Mäkikuisma alkaa vaikuttaa muutaman viikon säännöllisen käytön jälkeen, ja sen käyttöä voi jatkaa pitkään.
- Ei masennuslääkkeiden kanssa: voi vahvistaa niiden haittavaikutuksia!
Orapihlaja (Crataegus) tuo iloa sydämeen.
Lähde: yrttiterapeutti Henriette Kress, Terveydenhoitouutiset 1/2005
AROMATERAPIA
Eteeristen öljyjen käytöllä on pitkä historia: muinaisessa Egyptissä niitä käytettiin niin kauneudenhoidossa kuin balsamoinnissakin. Eteeriset öljyt ovat peräisin kasvikunnasta. Ne ovat luonnollisia, orgaanisia aineita. Öljyt tislataan, puristetaan tai uutetaan joko lehdistä, kukista, hedelmästä, puusta, pihkasta, juuresta tai nupuista. Ne eivät ole nimityksestä huolimatta rasvaöljyjä, vaan kasvien sisältämiä aromaattisia aineita; ei pelkästään kasvin tuoksu, vaan sen hyödylliset vaikutukset erittäin tiivistetyssä muodossa on vangittu öljyyn. Eteeriset öljyt ovat noin 50-100 kertaa voimakkaampia pullossa kuin itse kasvissa. Esimerkiksi eteerisestä ruusuöljystä löytyy noin 500 vaikuttavaa ainetta, jotka toimivat täydellisessä harmoniassa keskenään. Yhteen tippaan ruusuöljyä tarvitaan noin 30 ruusua.
Hajuaistimme on yhteydessä aivojen limbiseen järjestelmään, tunteiden ja muistin keskukseen, joka säätelee rentoutumista ja hyvänolontunnetta, elinvoimaa, luovuutta sekä useita kehon toimintoja, kuten hengitystä, ruuansulatusta, sydämen toimintaa, hormonitasapainoa ja immuunireaktioita. Öljyillä on kyky edistää tunne-elämän tasapainoaja yleistä hyvinvointia. Niillä on myös fyysisiä vaikutuksia.
Niitä voi käyttää esim. tuoksulampussa, kylvyissä, kääreissä, hieronnassa, parfyymeissa, löylyvedessä. Ei sisäisesti! Iholle vain perusöljyyn laimennettuna! Kotikäytössä ei ole syytä yhdistää enempää kuin 2-3 eri öljyä, joiden ominaisuudet ovat toisiaan täydentäviä. Koskaan ei pidä käyttää öljyä, jonka tuoksu ei miellytä.

Kirjallisuutta: Ulla Kivimäki - Maarit Hirvonen: Hoitavat tuoksut - Aromaterapiaopas (Karisto Oy 1992),
Ulla Kivimäki: Eteeriset öljyt aromaterapiassa; mielen ja kehon hoito
(Essential Kustannus Oy 1996),
Ulla Kivimäki: Aromaterapia ja eteeriset öljyt (Mesena Oy 1994),
Ulla-Maija Grace: Aromaterapia, eteeristen öljyjen käyttöopas (T:mi Ruska 1994).
Sitruunamelissa, ensiarvoinen surulääke. Tasapainottaa mieltä, hälventää pelkoa ja katumusta sekä helpottaa kuoleman ymmärtämistä ja hyväksymistä; erityisen tehokas lohduttaja ja apu elämästä luopuville ihmisille ja heidän omaisilleen. Se luo spirituaalista yhteenkuuluvuuden tunnetta ja saa kaikenlaisen eron tuntumaan helpommalta hyväksyä. Esim. tuoksulyhdyssä luo kohottavan ilon tunteen, jota seuraa hiljainen rauha.
- Kallista, mutta jo tippa tehoaa.
Sypressi: sypressipuut symboloivat perinteisesti suuria muutoksia, luopumista, kuolemaa ja ikuista elämää. Eteerinen sypressiöljy on "kaikkinaisten muutosten öljy", joka lohduttaa erilaisissa menetystilanteissa, esim. kun on kyseessä läheisestä suhteesta luopuminen. Sypressin tuoksun tiedetään edistävän viisautta ja kypsyyttä surun kautta ja antavan voimaa eron lähestyessä.
Meirami tuo lohdutusta yksinäisyyteen ja suruun, koska se vaimentaa tunteita. Se voi olla avuksi puolison kuoleman jälkeiseen ylipääsemättömältä tuntuvaan suruun.
Pomeranssi lohduttaa surullisia ja yksinäisiä.

Kuoleman pelko: jasmiini.
Järkytys, shokki: ylang ylang, laventeli.
Menetyksen jälkeen pitkittynyt suru: frankinsence.
Syyllisyyden tunteet: mänty, kataja.
Muutos, pärjääminen: ylang ylang; sopeutumisvaikeudet: roomalainen kamomilla.
Synkät ajatukset: greippi, sitruuna.
Ahdistus: appelsiininkukka ja -lehti, rosmariini, greippi, meirami, frankinsence, santelipuu.
Anteeksiantamattomuus: santelipuu, rosmariini.
Tyhjyyden tunne: meirami, laventeli.
Unettomuus: laventeli, roomalainen kamomilla, sitruuna, bergamotti, mandariini.
Henkinen uupumus, väsymys: santelipuu, frankinsence, appelsiininkukka, ruusupuu.
Turvattomuuden tunne: laventeli.
Empatian puute: laventeli.
Painajaiset: bergamotti, roomalainen kamomilla.
Kohottaa mielialaa: palmarosa, patsuli, appelsiini, bergamotti, jasmiini, ylang ylang, pelargoni, sitronella.
Lievittää masennusta: greippi, jasmiini, neroli, santelipuu, ylang ylang, frankinsence, pelargoni, laventeli, bergamotti.

BACH-KUKKATERAPIA
Kukkaterapian isä, tri Edward Bach kehitti Englannissa 1930-luvulla alkuperäiset 38 kukkauutetta, jotka valmistetaan villeistä luonnonkasveista puhtaalla Länsi-Englannin maaseudulla. (Mm. Suomessa Frantsilan yrttitila on kehittänyt omia kukkauutteitaan.)
Kukkauutteet ovat veden, kukkien ja brandyn sekoitteita, jotka valmistetaan homeopaattisen lääkkeen tapaan. Ne toimivat pikemminkin energian kuin aineellisen kemian tasolla, pyrkien hoitamaan ihmistä eikä sairautta. Ne vaikuttavat parantavasti tunne-elämän ongelmissa ja tasapainottavat mieltä. Bach-kukkaterapiaa voidaan käyttää lääkkeiden ja muiden hoitomuotojen yhteydessä, sillä ei ole sivuvaikutuksia eikä se aiheuta riippuvuutta.
Kerralla voidaan käyttää korkeintaan viittä uutetta. Myös ulkoisesti, esim. sekoitettuna eteeristen öljyjen kanssa.
- Ei ole sama asia käyttää kyseistä kasvia sellaisenaan, esim. ruuaksi tai yrttiteenä!
Kirjallisuutta: Mechthild Scheffer: Bach-kukkaterapia - teoria ja käytäntö
(Era Nova Publishing Oy 1994),
Bach-kukkauutteet - 12 parantajaa ja muita kukkauutteita (Era Nova Publishing Oy 1993),
The Healing Herbs of Dr Edward Bach; englantilaiset kukkauutteet tiellä tasapainoon ja hyvinvointiin (toim. Ulla Kivimäki).
Tri Bachin "Aputipat", Rescue Remedy, pipettipullossa, suihkeena (kielelle) tai salvana.
Valmis sekoitus viittä uutetta fyysisen tai emotionaalisen shokin jälkeiseen epävakauteen, kun tuntee olevansa poissa tolaltaan tai levoton; onnettomuuksissa ja järkytyksissä, traumaattisten kokemusten jälkeen, esim. äkilliset ongelmatilanteet, menetykset. Monissa maissa Rescue Remedy-aputippoja pidetään ambulansseissa ensiaputarkoitukseen.

Aspen, haapa: voimaa tuntemattoman kohtaamiseen.
Cherry Plum, mustaluumu: mielen ylikuormituksen pelkoon ja pelkoon, että tahtomattaan tekee jotain hirvittävää joko itselleen tai toisille.
Clematis, elämänlanka: shokin jälkeiseen rauhoittumiseen.
Gentian, katkero: esim. puolison kuolemasta aiheutuva masennus.
Gorse, piikkiherne: suuressa epätoivossa.
Gentian tai Gorse: pitkäaikaisen sairauden aiheuttamaan kielteisyyteen ja lannistumiseen.
Honeysuckle, kuusama: katumus ja omantunnon tuskat. Menetetyn omaisen murehtiminen, elää täysin muistoissaan.
Impatiens (häpykannus), Star of Bethlehem (Betlehemin tähti): shokin pelko ja odotus, sekä siitä toipuminen.
Mimulus, apinankukka: sairauden, kivun, kuoleman pelko.
Mustard, sinappi: masennus, kun kaikki ilo on kadonnut.
Olive, oliivi: fyysiseen, psyykkiseen ja henkiseen väsymykseen, ylirasitukseen.
Pine, mänty: liiallisiin syyllisyyden tunteisiin, itsesyytöksiin.
Red Chestnut, punahevoskastanja: niille, jotka ovat liikaa huolissaan
toisten hyvinvoinnista.
Rock Rose, päivännouto: luottamus jumalalliseen kaitselmukseen, pelosta vapautuminen.
Star of Bethlehem, Betlehemin tähti: kuoleman suru, lohdutus, menetyksestä yli pääseminen.
Sweet Chestnut, jalokastanja: epätoivoon, johon liittyy tuskaisuutta, tai henkilö kokee olevansa sietokykynsä äärirajoilla.
Walnut, saksanpähkinä: kuolemaan valmistautuminen.
Willow, paju: säälin haku, katkeruus, "uhri"

REIKI
Kuolevien hoidossa reiki voi lievittää kipuja ja helpottaa siirtymistä henkiseen maailmaan. Myös omaiset voivat hyötyä siitä.
Edellisistä hoitomuodoista täysin poiketen "reiki" (japania, tarkoittaa suunnilleen Universaalia elämänvoimaa) on energiahoito, jota annetaan käsien kautta. Kuka tahansa pystyy siihen käytyään viikonlopun mittaisen kurssin, jonka aikana opettaja, Reiki Master, antaa kullekin erikseen neljä seremoniallista "viritystä" - ikään kuin asettaen oppilaaseen "antennin", joka kirkastaa ja vahvistaa energiaa. Reikiä ei niinkään opita, se saadaan. Ilmaista lahjaa on helppo halveksia, huomasi jo reikin "uudelleenlöytäjä", Mikao Usui; toisaalta kuten eräällä ystävälläni oli tapana sanoa, "raha on vain energiaa": kyse on myös energian vaihdosta, siksi maksulliset kurssit (ja jotkut opettavat reikiä työkseen!).
Entäpä reiki ja kristinusko? Tutustu mm. seuraaviin kristillisiin reiki-sivuihin:
Löytyy niin anglikaanipappeja kuin katolisia nunniakin, jotka harjoittavat reikiä.

Joitain poimintoja sivuilta:
Reiki ei ole uskonto. Raamattu ei mainitse myöskään penisilliiniä; toisaalta Luuk.9:1-2 Jeesus antaa opetuslapsilleen vallan ajaa ulos riivaajia ja parantaa sairaita. Hän itse käytti usein kätten päälle panemista parantaessaan: Matt.8:14-15, 20:29-34; Mark.1:40-42, 7:32-35; 8:22-25; Luuk.4:40, 5:12-13, 7:12-15; 8:49-55. Mark.6:5-6:sta luemme, että vaikka uskoa vaadittiin moniin parantumisiin, käsillä parantamiseen sitä ei vaadittu, kuten ei reikissäkään.
Katso myös: Luuk.6:44; Joh.14:12; 1 Kor.12:9; Jaak.1:17.
Jeesus kykeni parantamaan myös etäältä (kaukohoito tulee reiki II:ssa mukaan). Puhtaassa Reikissä ei ole mitään mikä olisi ristiriidassa Raamatun opettamien totuuksien kanssa. Jokainen reiki-hoitaja tuo mukanaan oman uskonsa. Jos ihmiset, joilla on jokin muu kuin kristillinen maailmankatsomus, harjoittavat reikiä, se ei tee reikistä pahaa. Reiki-energia tulee Jumalalta hänen varauksettoman rakkautensa ilmauksena, se on lahja ja siunaus. Harjoittaja ei ole reikin lähde eikä voi saada sitä tekemään mitään. Jumala määrittelee kuinka se auttaa vastaanottajaa, nähden hänen todelliset tarpeensa, aivan samoin kuin rukouksen kanssa!
Reiki tarjoaa mahdollisuuden seurata läheisemmin Jeesuksen opetusta ja esimerkkiä parantaa sairaita. Se auttaa ilmaisemaan myötätuntoa toisia kohtaan ja helpottamaan kärsimystä, samalla kun se luo läheisemmän yhteyden Jumalaan.
Kristityt ovat omaksuneet erilaisia traditioita ja tapoja, mutta eroista huolimatta eri kirkkokunat kuuluvat kristinuskon määritelmän piiriin. Kristinusko käyttää myös monia symboleja. Muuten, tehtäessä läntiseen tapaan ristinmerkki, kosketetaan kaikkia keskuksia, joiden kautta reiki virtaa: pää, sydän, kädet.
Mitkään henkioppaat eivät kuulu alkuperäiseen reikiin (mutta kenties enkelit?)! Mitään salaista opetusta ei enää ole, kun suomeksi on ilmestynyt kirja, jossa kuvataan II asteen 3 symbolia ja viritysprosessi yksityiskohtaisesti. Sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä: vain pätevän Reiki Masterin antamat viritykset toimivat, ja vasta saatuasi II asteen virityksen, voit käyttää symboleja (mutta koko II aste ei välttämättä ole tarpeen, kuten kaikista II asteen suorittaneista ei myöskään tule Reiki Mastereita [III aste]). Reiki-symboleilla ei ole voimaa itsessään ja nimet ovat kuvaavia ja harmittomia. Ne edustavat parantavan energian eri taajuuksia.
Itse kävin reiki I ja II:n jo vuonna 1994 (opettajani oli Hilkka Duncan). Kokemukseni olivat vaikuttavia. Muutamaan vuoteen en kuitenkaan käyttänyt reikiä, kuuluessani gnostilaiseen mysteeriokouluun, jonka maailmankuvan mukaan se ei ollut suotavaa (kuten ei myöskään homoseksuaalisuuden toteuttaminen; lue lisää sivulta Resurget Sol Fugiens) - tuttu tarina siis, kysy vaikka Anne Pohtamolta.
Tänä päivänä harjoitan taas reikiä joka päivä, ennen kaikkea itsehoitona: se antaa vahvan tunteen siitä, että olen "Elämän virrassa". Aloitan aina rukouksella, että "Sinun tahtosi, Herra, ei minun"... Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Rukous- ja jumalanpalveluselämää se ei missään tapauksessa korvaa tai syrjäytä. Monet kristityt ovat huomanneet reikin olevan tyydyttävä harjoitus, mutta se ei välttämättä ole kaikkia varten. Ainoa luotettava auktoriteetti tässä asiassa on Pyhä Henki.

- Pyydettäessä olen valmis antamaan esim. kaukohoitoa.

Ei kommentteja:



Elämä. Ruumiin pilaantumisen estävä hengellinen etikka. Hautakirjoitus. Kaiverrusta kivessä. Osoittaa kuolemalla hankittujen hyveiden taannehtivan vaikutuksen.
(Ambrose Bierce: Laajennettu Saatanan sanakirja)